Jak vyfotit tu nejkrásnější módní produktovou fotografii

…a figuru k tomu

Začnu zostra. Ouplně snadné to není. Ale zas to může být velmi zábavné. Přináším kavčí rady a postřehy k focení módy, produktové fotografie a vlastně i portrétního focení. Pro ty, co by rádi měli skvělé fotky. A třeba nemají (nebo si myslí, že nemají) odpovídající techniku. A pro ty, co mají pocit, že nerozumí technikáliím, nastavení fotoaparátu a podobně.

Rozumí tomu vůbec kavky?

Hledáčkem fotoparátu se dívám už asi 30 let. Mám zkušenosti s nejrůznější technikou, a to i pořádně historickou, fotila jsem na foťák, co neměl expozimetr, umím vyvolávat negativy, míchat vývojku, leštit výsledné fotografie, absolvovala jsem různé kurzy a dokonce i semestr fotografování na vysoké škole. Jenže… stejně jsem pak zjistila, že všechny ty kurzy a návody pro profuktové fotografie předpokládají focení naušnic nebo hrnečků. Jenže sukně je o dost větší a vyfotit skvělou fotku s příběhem (na čtvercový fotmát, který zhusta používájí eshopy a instagram), kde je postava (s hlavou!) v sukni, je tam krásné ladící pozadí, zboží je ostré, fotka nápaditá, pozadí rozmazané…. no to není jenom tak…. ale jde to!

…třeba proto, že příležitost udělat první dojem je jen jedna. Fotografie vašeho zboží nemusí být stoprocentně technicky dokonalá, ale musí být lákavá.

…fotím velmi dlouho, ale digitálnímu focení jsem se roky vyhýbala. Fotila jsem (a vyvolávala) černobílé portréty, krajinky na prázdninách a cestách a pak různá zátiší a makrofotografii. A kde v tom je produktová fotografie? (Podotýkám, že šiju hlavně sukně). A navíc digitální? Nebudu vás napínat… nikde…

Přesně před 13 lety jsem se zaregistrovala na portál fler.cz, čímž zvolna započala moje cesta k vlastnímu byznysu. Dlouho, velmi dlouho jsem se odhodlávala vůbec vložit nějaké zboží. Zpočátku mi šití ani nepřišlo na mysl, to byl jen takový koníček, chtěla jsem vždycky spíš malovat. A tak moje asi úplně první vložená produktová fotka vypadala …ehm…ehm… takto:

Jako nic moc, že? Produktovým fotografiím dělá dobře ostrý produkt a rozostřené přiměřeně neutrální pozadí. Tady ta ulice ještě není tak strašná, ale k výrobku se to nikak extra nehodí a ty klacky….ehm ehmm

Dlouho mi přišlo, že nejlepší produktové fotky jsou pouze zboží na čistě bílém pozadí. Že bych fotila na modelkách, to se mi nějak nezdálo. Ani ne tak kvůlivá GDPR, které tenkrát stejně neexistovalo, ale prostě mi to přišlo rušivé. Do eshopu by se mi tenkrát nejvíce líbila co nejméně výstřední fotka. Prostě jenom obrázek zboží. A nic víc.

Jak se pohybuji už léta v hand made komunitě vidím velkou podobnost. Takhle uvažuje na začátku skoro každý…

Nakonec u mě převážilo šití. Ponejvíce sukniček pro holčičky ve školkovém věku. V různých dobách odbíhám jinam, ale zas se k tomu vracím, k tomu šití pro princezny. Tam jsem nejvíc doma. Nelze utéct vlastnímu stínu. No a tam jsem tedy opravdu narazila. Protože se ukázalo, že sukně je opravdu potřeba fotit na modelce. Sukně pověšená na ramínku či větvi je dobrá tak na nafocení detailu látky, ozdobného prošití či tak něco, ale jak bude vypadat na těle, prostě je třeba nutně nafotit na modelce, Tohle je asi moje úplně první produktová fotka.

…nic moc… sukýnky leží na dlaždičkách na zemi, nejsou srovnané, ale ty barvy to ještě vyvažují. Žádná krása, ale to množství různoboravných, ale sladěných sukní to vyvažuje.

Rozbor historicky první prodejní kavčí fotky s modelkou u šitého zboží:

Tak to je ona. Snad první fotka s modelkou, kterou jsem vložila do zboží. Jak se vám líbí? Ehm ehm, mně teda ne….

…a tady foto jedné takové podobné sukýnky na modelce. Jako uznávám, že modelka je roztomilá a sukně v pohybu a přiměřeně ostrá, ale tím to tak celé končí. Látka na sukni je přesvětlená. Funkční růžové triko k ní neladí, stíny ostré a ta tráva, no hrůza ;-) Jsem zděšená když to vidím.

Sukýnka na fotografii výše se nakonec prodala. Ale nejsem si jistá, zda prodejní cena vůbec zaplatila materiál. A asi to trvalo i dost dlouho.

Prodáváte li onlajn, je potřeba se soustředit na první dojem. Přesto, že sukýnka na fotografii výše je ušitá z dvou vrtstev skvělé americké designovky, spodní je dokonce hedvábně jemný luxusní voál, je doplněná krajkou a dobře ušitá, je to k ničemu. Kvalitní zboží z mizernou fotkou neprodáte za důstojnou cenu. Nemá cenu jet v modu „kdyžmětobaví“. Je potřeba zapracovat na prvním dojmu. Vytvořit skvělou fotku, lákající k rozklinutí.

A to podotýkám, že je to vyfoceno kvalitní technikou. Digitální zrcadlovkou se skvělým objektivem. Fotka má slušnou kompozici. Do rodinného alba by to šlo, ale k prodeji je to prostě k ničemu.

Schválně se zkuste zamyslet nad svými prodejními fotkami

Prohlížejte si fotografie u konkrétního zboží a zamýšlejte se nad následujícími otázkami:

  1. Je fotografiie dost ostrá?
  2. Je moje zboží dost vidět (jako jestli třeba není překryto ostrými stíny)?
  3. Je moje zboží zobrazeno lákavě?
  4. Co kompozice? Není třeba něco mimo ořez – hlava, ruka, noha?
  5. Ladí pozadí k fotografii?
  6. Ladí to celé dohormady?
  7. Je vidět střih?
  8. Láká fotografie k rozkliknutí?

Pokusím se odpovědět na otázky výše k mojí fotografii s holčičkou ve fialovém triku v točivé sukni. Podotýkám, že je to prodejní fotka k sukýnce.

Ad 1 – vždycky je lepší, když máte ostré zboží (tedy sukni) a rozmazané pozadí. Tady žádný extra kontrast v ostrosti není, ale ještě by to šlo.

Ad 2 – nic moc. Sukně sice vidět je, ale světlé zboží se fotí na tmavém pozadí špatně. Není vidět vzor na látce. Na fotografii zaujme v lepším případě pohyb, spíše pak to růžové triko.

Ad 3 – není. Neladí to dohromady.

Ad 4 – to by šlo. Umístění postavy vychází ze zlatého řezu, nad hlavou je o fousíček víc místa, než dole. A volný prostor je ve směru pohybu.

Ad 5 – NE, NE a ještě jednou NE! Zelená tráva je hezká na krajinných záběrech, k barevnému oblečení ladí málokdy. A ta posekaná zahradní tráva dodává fotografiím brutálně amatérský nádech.

Ad 6 – ne. Souvisí to s předchozím bodem. Navíc ale funkční triko, veselé manžestráky a pohorky neladí k té romantické sukni. Když nemáte vhodné boty, radši se vyfoťte bosky.

Ad 7 – to je dobré. Sukýnka je kolová a na fotce je vidět, že se skvěle točí a to mají malé holčičky rády.

Ad 8 – spíše ne. Tahle fotka není úplně tragická, ale dobrá, teda není.

Takže, co s tím?

Skoro bych řekla, že nejvíc je poznání, že tohle je špatně. A následné vědomé rozhodnutí to změnit. Mně velmi pomohly různé tématické fotosoutěže a klubové výzvy. Focení na určité téma. A taky drsné klubové kritiky. Ale stejně bych řekla, že nejvíc je to rozhodnutí dělat krásné fotky. Zkoušet to. A nevzdávat se!

Když jsem se rozhodla, že moje fotky budou dobré, najednou to šlo. První fotka zboží vyfocená s novým záměrem (a v novém domově) byla asi tahle:

Je to lepší. Není to dokonalé, fotka má mizerné světlo, ale je zábavná, crocsy necrocsy. Obilí v pozadí působí lépe, než zahradní tráva.

Od téhle fotografie to bylo lepší a lepší. Začala jsem se dívat více kriticky na svoje fotky, a hlavně, začala jsem se snažit nacpat do fotek nějaký příběh. Nebo naaranžovat krásné zátiší.

Na soutěžích/výzvách je báječné, že vás to donutí dělat věci, do kterých by se vám normálně vůbec, ale vůbec nechtělo. Překonat vlastní limity. Používat rekvizity, domluvit si jinou modelku, vypravit se někam na vzálený fotopoint. A nebo třeba upéct buchty. No a i když vám někdo vaší fotku zkritizuje, je potřeba se nad tou kritikou zamyslet, nefrfňat, ale popřemýšlet nad pohledem z druhé strany. Kaky se účastní různých klubových výzev na fleru, nakonec došlo až na založení vlastního klubu. Ale i na FB jistojistě najdete různé fotokluby. A vřele doporučuji web pro fotografy megapixel a jejich měsíční výzvy. Konkurence je opravdu enormní. Velkou výhodou těchto výzev je, že můžete zdarma získat relevantní zpětnou vazbu na vaše fotografie. Placené kurzy samozřejmě nezatracuji, ale to už je další level.

Tady pro inspiraci pár příkladů kavčích soutěžních fotek:

Krásná venkovanka při sběru bylin aneb romantismus v praxi
Kvůli téhle fotce jsem jela z Prahy až do Havlíčkova Brodu. Ale v soutěži se skvěle umístila
Mýty báje & pověsti starých Slovanů aneb kněžna Libuše
Pocta Boženě Němcové
Z pokusu udělat v počínajícím jaru prosincovou fotografii
Další vánočně-slavností téma
Hluboko pod Ostravou
Tady byla tématem pořádná výzva, udělat něco úplně jiného, než běžně. Což mě donutilo ušít mnohem složitější sukni, než běžně dělám, a navíc s malým miminkem na ruce
Pomeranče
Tak tohle byl úlet úplně největší. No schválně si zkustě vyfotit vaše zboží tak, aby vypadalo jako z obrazu starých holandských mistrů….
Tohle bylo hodně vtipné. Tématem byl sychravý listoapad a Morgensternova košilela. Chtěla jsem vlající model (sukně má takový hedvábný „ocásek“ vzadu) a fotku ve smutném listopadu. Vypravila jsem se s modelkou na oblíbené místo…no jo…byl pravda listopad, ale slunce pálilo, skoro 20 stupňů a jak byl lockdown, všude davy lidí. Sukně krásná, fotka krásná, ale zadání to neodpovídalo ani trochu. Udělala jsem pak něco jiného a tahle sukně, s rásnou fotkou se stejně hnedle prodala.
A kvůli téhle fotce (jako z foodblogu) jsem po dvaceti letech zasejc upekla buchty ;-)

Co mají soutežní fotografie výše společného?

  • na každou jednu soutežní fotku mám nafoceno spoustu pokusných záběrů. Někdy se jedná i o několikátou sérii z focení. Třeba na fotografii jídla jsem postupně zkoušela: dýňovou polévku, bůček, jidášky a bagety.
  • nejsou to momentky. Měla jsem vždycky rozmyšleno, kde a s kým budu fotit
  • leckdy jsem jela na fotografování docela daleko. Někdy jen na druhý konec Prahy, někdy jsem šla pěšky od nás přes les a někdy jedu za modelkou přes půl republiky
  • vesměs jsou focené s rekvizitami, celý outfit ladí
  • výrobek (povětšinou sukně) je podřízený tématu. Bez soutěže bych asi nikdy nic takového nevymyslela
  • všechny tyhle fotky miluju

7 kavčích kroků ke skvělé produktové fotografiiů

Shrnula jsem kavčí poznatky do ebooku, který teda ještě nemám dopsaný, njn, ale snad už brzy bude. Ke krásné, vtipné a lákavé fotografii, kde je hlavním motivem postava vede sedm kroků:

  • umění dívat se (tohle je úplně nejvíc, vidět krásu tam, kde ji jiní nevidí a možná nejobtížněji uchopitelný bod)
  • světlo (krásné světlo dělá zázraky a zakryje všechny případné nedostatky, vyplatí se si přivstat a nebo počkat na to spávné slunce)
  • výběr místa, vhodné fotopozadí (poradím vám, kde vcelku snadno vyfotit pěknou fotku a naopak, kde nefotit)
  • základy kompozice (to si samo můžete někde nastudovat, ale přiblížím kavčím očkem, pár jednoduchých pravidel)
  • znalost základů nastavení fotoaparátu (čas, clona, ISO a další „hejblátka“) – to se hodí znát, necvakat jen na automat
  • technické vybavení (všimněte si, že technika je až na šestém místě ze sedmi, až když víte, jak a kde ulovit krásnou fotku, půjde vám to snáz se skvělou technikou. Jsou tací, kteří fotí i velmi slušné fotografie pouze mobilem)
  • post procesing (prozradím vám rovnou, že můj nejoblíbenější post procesingový nástroj je „delete“, následuje „ořez“)

Chcete se taky zlepšit ve focení produktových fotografií či portrétů?

No když už jste dočetli až sem, tak asi ano, že… Dobrá zpráva je, že krásná fotka není primárně záležitostí skvělého vybavení a že se to dá do značné míry naučit. Špatná je, že to nejde samo, je potřeba na tom pracovat, zkoušet a zkoušet. Provedu vás.

…kavky mají zkušenosti s focením velkých věcí, postava s prodejním zbožím se fotí hůře než třeba naušnice. Má to svá specifika. Zároveň ale akcent na fotografii musí být na tom, co prodáváte. Není to úplně jednoduchá disciplína, ale společně to zvládnem! Projdete li si kavčí fotografické rady a porady, věřím, že to zvládnete taky. A případné focení menších věcí na prodej (které se nešklebí, nikam neodchází ani nevzdychají, že zase ztloustly)… zvládnete levou zadní. Příjemným bonusem bude zlepšení kvality fotek do rodiného alba.

Naučíme se společně vyhledávat dobrá místa na focení, ulovit světlo. A hlavně, ukážeme si, že nastavit fotoaparát opravdu není nic složitého.

Kavky fotí už asi 30 let a fotí čím dál tím víc. Kavčí fotky můžete potkat i v cizích eshopech. Tady je malá reportáž z posledního setkání užvaněných umělkyň a nadšených modelek po čtyřicítce.

Pevně věřím, že když pochopíte problematiku focení postavy, tak jakékoli další zboží už vám půjde úplně samo. Tady pletené rukavice:

Na menších věcech (tady rukavice) je poměrně snadné nalézt nerušivé pozadí a navíc ho vyfotit tak, aby byo rozmazané a oředmět doličný ostrý

…fotografie je to, co prodává – můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co s tím můžeme dělat… Protože:

Nikdy nemáš druhou příležitost udělat první dojem (Marigold)

Šiji s láskou pro ty, co si dovolí být krásné, módním trendům a věku navzdory..... Něco málo o mé práci si můžete přečíst zde , zvu vás k nahlédnutí do svého obchodu a pro všechny začínající i pokročilé švadlenky jsou tu kavčí střihy a návody .

Je  mi ctí, že čtete kavčí zápisky

Pokud byste rádi podpořili kavky na dlaší cestě, ať bude jakákoli, bude velice poctěna vaším sledováním na platformě

Forendors

Přejete si oedebírat kavčí novinky?

Je to snadné, registrujte se, ať vám napříště nic neunikne

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. https://trikavky.cz/ochrana-osobnich-udaju/