Začnu zostra. Ouplně snadné to není. Ale zas to může být velmi zábavné. Přináším kavčí rady a postřehy k focení módy, produktové fotografie a vlastně i portrétního focení. Pro ty, co by rádi měli skvělé fotky. A třeba nemají (nebo si myslí, že nemají) odpovídající techniku. A pro ty, co mají pocit, že nerozumí technikáliím, nastavení fotoaparátu a podobně.
Hledáčkem fotoparátu se dívám už asi 30 let. Mám zkušenosti s nejrůznější technikou, a to i pořádně historickou, fotila jsem na foťák, co neměl expozimetr, umím vyvolávat negativy, míchat vývojku, leštit výsledné fotografie, absolvovala jsem různé kurzy a dokonce i semestr fotografování na vysoké škole. Jenže… stejně jsem pak zjistila, že všechny ty kurzy a návody pro profuktové fotografie předpokládají focení naušnic nebo hrnečků. Jenže sukně je o dost větší a vyfotit skvělou fotku s příběhem (na čtvercový fotmát, který zhusta používájí eshopy a instagram), kde je postava (s hlavou!) v sukni, je tam krásné ladící pozadí, zboží je ostré, fotka nápaditá, pozadí rozmazané…. no to není jenom tak…. ale jde to!
…třeba proto, že příležitost udělat první dojem je jen jedna. Fotografie vašeho zboží nemusí být stoprocentně technicky dokonalá, ale musí být lákavá.
…fotím velmi dlouho, ale digitálnímu focení jsem se roky vyhýbala. Fotila jsem (a vyvolávala) černobílé portréty, krajinky na prázdninách a cestách a pak různá zátiší a makrofotografii. A kde v tom je produktová fotografie? (Podotýkám, že šiju hlavně sukně). A navíc digitální? Nebudu vás napínat… nikde…
Přesně před 13 lety jsem se zaregistrovala na portál fler.cz, čímž zvolna započala moje cesta k vlastnímu byznysu. Dlouho, velmi dlouho jsem se odhodlávala vůbec vložit nějaké zboží. Zpočátku mi šití ani nepřišlo na mysl, to byl jen takový koníček, chtěla jsem vždycky spíš malovat. A tak moje asi úplně první vložená produktová fotka vypadala …ehm…ehm… takto:
Dlouho mi přišlo, že nejlepší produktové fotky jsou pouze zboží na čistě bílém pozadí. Že bych fotila na modelkách, to se mi nějak nezdálo. Ani ne tak kvůlivá GDPR, které tenkrát stejně neexistovalo, ale prostě mi to přišlo rušivé. Do eshopu by se mi tenkrát nejvíce líbila co nejméně výstřední fotka. Prostě jenom obrázek zboží. A nic víc.
Jak se pohybuji už léta v hand made komunitě vidím velkou podobnost. Takhle uvažuje na začátku skoro každý…
Nakonec u mě převážilo šití. Ponejvíce sukniček pro holčičky ve školkovém věku. V různých dobách odbíhám jinam, ale zas se k tomu vracím, k tomu šití pro princezny. Tam jsem nejvíc doma. Nelze utéct vlastnímu stínu. No a tam jsem tedy opravdu narazila. Protože se ukázalo, že sukně je opravdu potřeba fotit na modelce. Sukně pověšená na ramínku či větvi je dobrá tak na nafocení detailu látky, ozdobného prošití či tak něco, ale jak bude vypadat na těle, prostě je třeba nutně nafotit na modelce, Tohle je asi moje úplně první produktová fotka.
Tak to je ona. Snad první fotka s modelkou, kterou jsem vložila do zboží. Jak se vám líbí? Ehm ehm, mně teda ne….
Sukýnka na fotografii výše se nakonec prodala. Ale nejsem si jistá, zda prodejní cena vůbec zaplatila materiál. A asi to trvalo i dost dlouho.
Prodáváte li onlajn, je potřeba se soustředit na první dojem. Přesto, že sukýnka na fotografii výše je ušitá z dvou vrtstev skvělé americké designovky, spodní je dokonce hedvábně jemný luxusní voál, je doplněná krajkou a dobře ušitá, je to k ničemu. Kvalitní zboží z mizernou fotkou neprodáte za důstojnou cenu. Nemá cenu jet v modu „kdyžmětobaví“. Je potřeba zapracovat na prvním dojmu. Vytvořit skvělou fotku, lákající k rozklinutí.
A to podotýkám, že je to vyfoceno kvalitní technikou. Digitální zrcadlovkou se skvělým objektivem. Fotka má slušnou kompozici. Do rodinného alba by to šlo, ale k prodeji je to prostě k ničemu.
Prohlížejte si fotografie u konkrétního zboží a zamýšlejte se nad následujícími otázkami:
Pokusím se odpovědět na otázky výše k mojí fotografii s holčičkou ve fialovém triku v točivé sukni. Podotýkám, že je to prodejní fotka k sukýnce.
Ad 1 – vždycky je lepší, když máte ostré zboží (tedy sukni) a rozmazané pozadí. Tady žádný extra kontrast v ostrosti není, ale ještě by to šlo.
Ad 2 – nic moc. Sukně sice vidět je, ale světlé zboží se fotí na tmavém pozadí špatně. Není vidět vzor na látce. Na fotografii zaujme v lepším případě pohyb, spíše pak to růžové triko.
Ad 3 – není. Neladí to dohromady.
Ad 4 – to by šlo. Umístění postavy vychází ze zlatého řezu, nad hlavou je o fousíček víc místa, než dole. A volný prostor je ve směru pohybu.
Ad 5 – NE, NE a ještě jednou NE! Zelená tráva je hezká na krajinných záběrech, k barevnému oblečení ladí málokdy. A ta posekaná zahradní tráva dodává fotografiím brutálně amatérský nádech.
Ad 6 – ne. Souvisí to s předchozím bodem. Navíc ale funkční triko, veselé manžestráky a pohorky neladí k té romantické sukni. Když nemáte vhodné boty, radši se vyfoťte bosky.
Ad 7 – to je dobré. Sukýnka je kolová a na fotce je vidět, že se skvěle točí a to mají malé holčičky rády.
Ad 8 – spíše ne. Tahle fotka není úplně tragická, ale dobrá, teda není.
Skoro bych řekla, že nejvíc je poznání, že tohle je špatně. A následné vědomé rozhodnutí to změnit. Mně velmi pomohly různé tématické fotosoutěže a klubové výzvy. Focení na určité téma. A taky drsné klubové kritiky. Ale stejně bych řekla, že nejvíc je to rozhodnutí dělat krásné fotky. Zkoušet to. A nevzdávat se!
Když jsem se rozhodla, že moje fotky budou dobré, najednou to šlo. První fotka zboží vyfocená s novým záměrem (a v novém domově) byla asi tahle:
Od téhle fotografie to bylo lepší a lepší. Začala jsem se dívat více kriticky na svoje fotky, a hlavně, začala jsem se snažit nacpat do fotek nějaký příběh. Nebo naaranžovat krásné zátiší.
Na soutěžích/výzvách je báječné, že vás to donutí dělat věci, do kterých by se vám normálně vůbec, ale vůbec nechtělo. Překonat vlastní limity. Používat rekvizity, domluvit si jinou modelku, vypravit se někam na vzálený fotopoint. A nebo třeba upéct buchty. No a i když vám někdo vaší fotku zkritizuje, je potřeba se nad tou kritikou zamyslet, nefrfňat, ale popřemýšlet nad pohledem z druhé strany. Kaky se účastní různých klubových výzev na fleru, nakonec došlo až na založení vlastního klubu. Ale i na FB jistojistě najdete různé fotokluby. A vřele doporučuji web pro fotografy megapixel a jejich měsíční výzvy. Konkurence je opravdu enormní. Velkou výhodou těchto výzev je, že můžete zdarma získat relevantní zpětnou vazbu na vaše fotografie. Placené kurzy samozřejmě nezatracuji, ale to už je další level.
Tady pro inspiraci pár příkladů kavčích soutěžních fotek:
Shrnula jsem kavčí poznatky do ebooku, který teda ještě nemám dopsaný, njn, ale snad už brzy bude. Ke krásné, vtipné a lákavé fotografii, kde je hlavním motivem postava vede sedm kroků:
No když už jste dočetli až sem, tak asi ano, že… Dobrá zpráva je, že krásná fotka není primárně záležitostí skvělého vybavení a že se to dá do značné míry naučit. Špatná je, že to nejde samo, je potřeba na tom pracovat, zkoušet a zkoušet. Provedu vás.
…kavky mají zkušenosti s focením velkých věcí, postava s prodejním zbožím se fotí hůře než třeba naušnice. Má to svá specifika. Zároveň ale akcent na fotografii musí být na tom, co prodáváte. Není to úplně jednoduchá disciplína, ale společně to zvládnem! Projdete li si kavčí fotografické rady a porady, věřím, že to zvládnete taky. A případné focení menších věcí na prodej (které se nešklebí, nikam neodchází ani nevzdychají, že zase ztloustly)… zvládnete levou zadní. Příjemným bonusem bude zlepšení kvality fotek do rodiného alba.
Naučíme se společně vyhledávat dobrá místa na focení, ulovit světlo. A hlavně, ukážeme si, že nastavit fotoaparát opravdu není nic složitého.
Kavky fotí už asi 30 let a fotí čím dál tím víc. Kavčí fotky můžete potkat i v cizích eshopech. Tady je malá reportáž z posledního setkání užvaněných umělkyň a nadšených modelek po čtyřicítce.
Pevně věřím, že když pochopíte problematiku focení postavy, tak jakékoli další zboží už vám půjde úplně samo. Tady pletené rukavice:
…fotografie je to, co prodává – můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co s tím můžeme dělat… Protože:
Nikdy nemáš druhou příležitost udělat první dojem (Marigold)
Chcete si vyfoti sami svoje krásné fotky?
Bude mi ctí a potěšením. Zkuste to! Není to tak složité, jak to vypadá.
Přejete si oedebírat kavčí novinky?
Je to snadné, registrujte se, ať vám napříště nic neunikne